ZÍSKEJ ZDARMA NÁŠ E-BOOK
KTERÝ TI POMŮŽE K POSTAVĚ SNŮ

máš možnost VYHRÁT předplatné časopisu
Muscle&Fitness

Email:

 
 

SUPLEMENTY a SVALY


SKVĚLOU VÝŽIVU KUPUJTE ZDE: SPORTOVNÍ VÝŽIVA

 

SPORTOVNÍ VÝŽIVA NEJEN PRO SPORTOVCE
pro nabrání svalové hmoty a provozování sportu kulturistika nebo fitness je důležitá kompletní sportovní výživa neboli suplementy a pravidelné posilování vhodnými doplňky mohou být proteiny popřípadě aminokyseliny nebo již velmi známý creatin či kreatin při rýsovacím tréninku je pak nutná vhodná dieta při které můžou pomoci spalovače tuků vyzkoušet můžete taky tribulus nebo HMB a pro opravdové kulturisty jsou zde pak anabolika nebo steroidy pokud vás omezují klouby tak vyzkoušejte oddělení kloubní výživa a při žízni energetické nápoje jako snack pak proteinové tyčinky velkou novinkou je nitrix kvalitními výrobci jsou pak třeba Aminostar Nutrend Weider proteiny na růst svalů

Stovky suplementů mají dnes k dispozici vyznavači kulturistiky a fitness. Otázka však zní: Které z nich si však vybrat, aby nám pomohly vybudovat vytouženou muskulaturu? Proto přijde vhod přehled těch doplňků výživy (suplementů), vypracovaný podle seriózních výzkumů, které pomáhají anabolizovat svaly a tak podporují jejich růst v závislosti na výživě a cvičení. 
 

ZMA
     Stimulace vlastních anabolických hormonů (jako testosteronu) je vedle cvičení a výživy tou nejlepší cestou, jak podpořit svalový růst. Pozor, užívání umělých anabolických steroidů formou dopinku je zcela něco jiného! Přinášejí sebou zvýšené riziko rakoviny, nemocí srdce a dalších vážných zdravotních poškození. Hladinu tělu vlastních, tj. přirozených anabolických hormonů však lze vždycky nějak zvýšit, např. regulací obsahu některých minerálních látek a vitaminů v našem organismu. Podle krevních testů vrcholových kulturistů bylo zjištěno, že řada z nich měla sníženou hladinu hořčíku a zinku v krevním séru. A právě tyto prvky jsou nepostradatelné pro přirozenou tvorbu tělu vlastních anabolických hormonů. Na základě vědeckých poznatků byl vyvinut přípravek na bázi zinku a hořčíku, nazvaný ZMA. Je složen z monomethioninu zinku a aspartátu hořečnatého. Jeho účinek byl testován na amerických fotbalistech, u nichž se po podání ZMA zvýšila hladina vlastního testosteronu a IGF-1 v krvi a současně se zlepšily jejich silové výkony při zanožování a přednožování na přístroji. Stejně působil ZMA i u kulturistů, kulturistek a dalších osob, žijících aktivním životním stylem. Získané vědecké poznatky nás opravňují k tomu, abychom ZMA přiřadili čelné místo v seznamu anabolicky působících látek. I když přesná měření rozsahu a tempa nárůstu svalové hmoty při užívání ZMA zatím ještě nejsou k dispozici, zdá se, že stimulační účinek ZMA na hladinu testosteronu v krvi a rostoucí silové výkony musí dříve či později vyústit v nárůst svalové hmoty, který je ve fitness a kulturistice žádoucí.
Dávkování: Před spaním se spolknou 3 kapsle ZMA a zapijí větším množstvím vody. ZMA současně napomáhá spánku a uvolňuje zvýšené množství nejen anabolických, ale i růstových hormonů do krve. Přípravek ještě bývá obohacován vitaminem B6 a alkaloidem theaninem (je obsažen v zeleném čaji), prohlubujícími spánek a regeneraci.


KREATIN
     Dobře známý je jeho účinek na stimulaci síly a výkonu, ale někteří vědci mu ještě připisují k dobru další účinek na svalový růst, který je vysvětlován několika možnými mechanismy:
1. Svaly rostou v důsledku toho, že kreatin stimuluje sílu a vytrvalost.
2. Kreatin váže ve svalech vodu, která působí zvětšení svalových objemů. Svaly se tak mohou zvětšit až o 15 % a hmotnost obvykle naroste o 1–2 kg.
3. Napumpování vody do svalů působí nejen objemový efekt, ale voda též startuje komplex chemických reakcí, které mají anabolický efekt. To může vyvolat spojitý svalový růst po dobu mnoha měsíců.
4. Kreatin stimuluje tvorbu svalového „paliva“ – glykogenu, podporujícího vyšší fyzický výkon a plnost svalstva.
5. Kreatin aktivuje svaly tím, že přispívá ke vzniku tzv. satelitních buněk, díky kterým mají svaly vyšší regenerační schopnost, a tak rostou rychleji.
Dávkování: 3–4 g monohydrátu kreatinu se užívají po dobu 28 dnů. Toto dávkování představuje maximum, které jsou svaly s to pohltit. Existují však metody, jak svaly kreatinem „přeplnit“:
1. Celodenní dávku rozdělíme do několika menších dávek, aby se vylučování kreatinu z těla snížilo na minimum.
2. Jednu dávku kreatinu si vezmeme ihned po tréninku, kdy se kreatin do svalů absorbuje nejrychleji.
3. Kreatin užíváme krátce po jídle s obsahem alespoň 50 g sacharidů s vysokým glykemickým indexem + 50 g bílkovin (např. dva krůtí sendviče nebo dva sendviče se sójovým masem).
4. Schopnost zvyšovat vstřebatelnost kreatinu do svalů má známý antioxidant kyselina alfa-lipoová, která je však u nás zatím obtížně k dostání. S kreatinem bychom měli užít 250 mg kyseliny alfa-lipoové a k tomu sníst nějaké sacharidové jídlo. Takto kreatin užíváme 4krát denně, vždy s kyselinou alfa-lipoovou, které tak spotřebujeme 4x250 mg = 1000 mg denně.

Kreatin si vybíráme v obchodech s fitness-výživou v tekuté formě, jako koktailovou směs či prášek. Kreatin tam však najdeme i ve žvýkacích bonbónech. 

ARGININ
     se v kulturistice často užívá při dietách a u nemocných například po operacích, protože arginin povzbuzuje tvorbu svalové hmoty. Urychluje též zacelování ran a uvolňování oxidu dusného, který posiluje čerpání krve do svalů. Proto se arginin doporučuje i při poruchách erekce u mužů. Arginin podporuje tvorbu svalových tělísek, tzv. sacromerů, které způsobují smršťování svalů. Ty jsou zřejmě příčinou jeho anabolických účinků, které jsou nejsilnější ze všech aminokyselin (s výjimkou glutaminu). Směs arginin-glutamin se v medicíně často používá jako stimulátor imunitních schopností organismu. Jako koktejl je vhodná jako ochrana svalů před odbouráváním při katabolických a stresových procesech.
Dávkování: Za rozumnou denní dávku argininu považujeme 2–7 g přijatých 2krát denně. U hospitalizovaných pacientů se někdy aplikuje až 14 g denně, aby se u nich zamezilo svalové atrofii. Na impotenci se užívá 6 gramů denně a u nemocných s angínou pectoris se osvědčuje dávkovat 4 gramy denně. Arginin užíváme vždy nalačno a zapíjíme větším množstvím vody popř. jiného nápoje.
     Na začátku kůry zahajujeme čtvrtinovou dávkou argininu, kterou v průběhu několika dnů zvýšíme na cílovou dávku. Počítejme s tím, že argininová báze chutná hořce, zatímco hydrochlorid argininu má neutrální chuť. Proto se někdy arginin ochucuje vitaminem C nebo citrónovou šťávou.

GLUTAMIN

     Podporuje obranyschopnost a činnost trávicích buněk ve střevech. Tím chrání svaly před katabolickými ději a organismus před stresem. Glutamin též přispívá k tvorbě hydrouhličitanů, považovaných za „ochránce“ svalů. Podobně jako kreatin dokáže i glutamin naplňovat svaly, protože zvyšuje objem svalových buněk, a to i v případě, když jim chybí glykogen nebo insulin (např. při bezsacharidové dietě). Glutamin též přivádí do svalů vodu, podporuje jejich smrštitelnost a blokuje katabolické enzymy, které odbourávají svalové bílkoviny. Glutamin také podporuje uvolňování růstového hormonu a prohlubuje anabolické procesy ve svalech.
Dávkování: Jedna studie uvádí, že už pouhé 2 gramy glutaminu denně zvyšují uvolňování růstového hormonu, i když to ještě zdaleka není optimální dávka. Proto se doporučuje užívat 5 g glutaminu společně s 5 g argininu, a to celkem 2krát denně. První dávka se bere poprvé po tréninku a další po uplynutí 6 hodin. Směs argininu s glutaminem už můžeme koupit hotovou, chutná neutrálně a dobře se rozpouští ve všech druzích nápojů